Funderar du på att köpa en hemsida av en webbyrå? Undvik att låta din hemsida blir en dyr affär som du helst vill glömma. Läs igenom våra 15 proffstips så har du en bra grund att stå på innan du skickar ut offerter eller anlitar någon för att göra en hemsida åt dig.

Vi erbjuder billiga professionella hemsidor. Här hittar du våra priser, referenser med mera (öppnas i nytt fönster) samt vår andra artikel om att köpa hemsida. Hoppas vi hörs!

1. Om du inte har ett domännamn behöver du skaffa ett.

De flesta i Sverige väljer .se domän men .com eller .nu är också ett alternativ. Domännamn kostar runt 100 kronor året och tillhandahålls av nic.se (men köp inte där då det är dyrare, köp via en registrar ex loopia, one, binero eller någon annan)

2. Varför behöver du en ny hemsida. Vad vill du säga med din nya hemsida.

Det finns säkert hundratals anledning till att man vill ha en ny hemsida. Ponera att du säljer saker i en ebutik men inte är nöjd med designen, kanske har din hemsida en hög bounce-rate vilket innebär att du får besökare till sajten men de lämnar några sekunder efter besöket. Du vill behålla dina besökare för att få dem att konvertera. Den nya webben kanske då ska leda leda till fler besökare och fler avslut eller köp. Med en snabbare sida och bättre användarupplevelse, alltså en hemsida som bättre ger svar på besökarens frågor kan du få dem att stanna.

Du kanske också vill ha mer trafik via sökmotorerna som exempelvis Googles sökmotor. Har du ett mindre företag som producerar något så kanske du vill beskriva dina produkter på ett så bra sätt som möjligt. För att i förlängningen få fler att kontakta dig och köpa dina produkter. Oavsett anledning så fundera på vad syftet är med din nya webb.

3. Vilka funktioner ska finnas med på din hemsida.

Priset på hemsida kommer till en del bero på om du vill ha funktioner som tar många timmar att programmera. Hur lång tid en sak tar beror på massor av faktorer. Man kanske ska kunna ladda upp en bild på din hemsida, då behöver man veta vilket format, vilken filstorlek, om bilden ska beskäras och en massa andra saker som påverkar tiden det tar att göra funktionen.

Med en enklare hemsida för mindre företag utan några tekniska funktioner är det lättare och blir priset blir så klart mycket billigare. Det är den här typen av hemsidor vi har tänkt när vi tillhandahåller billiga hemsidor – läs mer på vårt startsida och se våra priser.

4. Se till att din nya hemsida är anpassad för smarta telefoner och pekplattor.

Den största delen av trafiken till många hemsidor kommer idag från mobila enheter. Ofta söker man efter något kort information på nätet och det är långt mycket smidigare för användare att ta upp sin mobiltelefon och söka efter informationen än det är att sätta på datorn och vänta på att den ska starta upp.

Idag ska du också tänka på att en besökare ska kunna hitta samma information via mobilen som via en datorn eller pekplatta. Det ställer krav på att du har en mobilanpassad hemsida eftersom det upplevs lättare att använda en webbplats som är mobilanpassad om man besöker den via en smart telefon. Och besöker den via en telefon kommer folk göra, redan idag görs ofta mer än hälften av besöken på hemsidor från mobila enheter.

Angående responsiv design, lite kort kan man säga att designen flyter med och anpassas efter skärmens storlek. Menyer, bilder och texter ändras beroende på besökarens skärmstorlek, dvs om de kommer via en telefon eller via en dator för att ta ett exempel.

5. Betala inte för mycket

Det finns företag och webbyråer som begär stora summor för att ta fram en relativt enkelt hemsida. Andra tar lite mindre i avgift men begär sedan en relativt dyr månadskostnad för hemsida. Nu kan det finns fog för det. Omfattande hemsidor med många funktioner kräver många timmar att bygga.

Men de flesta småföretagare har inte det behovet. Så vad gäller för enklare hemsidor. En hemsida men en landningssida (startsida), en kontaktsida och ett par sidor om företaget ska inte kosta allt för mycket. Du kan se våra fasta priser på vårt startsida.

spara-pengar

6. Välja webbhotell

Precis som med webbyråer som tar överpriser finns med webbhotell som ligger betydligt dyrare än andra. För flesta mindre företag som har en hemsida som är ansiktet utåt för företaget där man presenterar sitt företag och visar upp lite produkter eller berättar vilka tjänster man tillhandahåller, räcker det med att ligga på ett tämligen billigt webbhotell.

Det går utmärkt med one.com, cliche.se eller någon av de andra leverantörerna. Faktum är att jag har haft en hemsida på Cliche i över sju år med tusentals unika besökare varje dag och bara betalat runt 20 kronor i månaden för hostingen – med relativt tunga filer som laddas. Det innebär att din företagssida med ett tiotal eller hundratal besökare per dag utan problem kan ligga på den sortens hosting. Den kommer flyta på fint. Så spara dina pengar tills den dagen du verkligen behöver en större och stabilare hosting.

Köper du en hemsida via en webbyrå kanske du inte själv väljer hosting men se likväl till att hostingkostnaden inte är för dyr.

7. Vid domänbyte: Gör en 301 redirect av din gamla hemsida till din nya.

Om det är så att du har bytt domännamn så ska du göra en 301 redirect från din gamla domän till din nya. En 301:a är en permanent flytt av ett domännamn som leder till att besökare som hamnar på din gamla webbadress automatiskt pekas om till din nya. De flesta märker det inte ens då den nya webbadressen kommer upp automatiskt. Det är också ett sätt att säga till sökmotorerna. Titta här den här sidan har flyttats och jag vill att ni även flyttar med all länkkraft från länkar som pekar till den gamla hemsidan, till den nya.

Det gör att den nya hemsida får all nytta av de gamla länkarna som går till den gamla hemsida. Det är nämligen så att ju fler bra länkar en hemsida har desto bättre är möjligheten för den hemsida att ranka på Google. En hemsida utan länkar börjar på noll men en hemsida med länkar har ett stort försprång när det gäller att ranka på sökmotorerna.

Så se till att det görs en 301 rwdirect av din gamla domän till din nya (om du har en gammal domän)

8. Titta på lite referenser

Titta på några andra hemsidor som den du anlitar har gjort. Då får du en lite idé om hur den personen jobbar med layout och om det passar ditt behov. Du vill ha en professionell hemsida, inte en skräpsida med taskig design.

9. Skriv texter och leverera bilder själv, men bara om du har kompetensen

Vill du komma ner i tid och pris så skriver du texterna eller informationen själv och tar dessutom bilder och förmedlar själv. För att göra det behöver du ha någorlunda känsla för att författa texter och budskap, och vara en hygglig fotograf. Annars kan det löna sig att ta in en duktig fotograf. Det är stor skillnad på en dåligt tagen bild och en bra. Dessutom kan en fotograf redigera bilden efteråt i Photoshop. Då blir bilden ännu bättre.

10. Om det är ett större projekt, ta in offerter

För mindre hemsidor finns det inte så mycket att spara på att ta in offerter. Visst du kan kolla med 2-3 olika webbyråer vad det kostar att utveckla även en mindre hemsida. Eller titta på våra billiga priser för designade hemsidor.

Men om du däremot håller på med en lite större webb så finns det all anledning i världen att ta in offerter från olika håll. Det underlättar om du har en specifikation, kanske en sitemap som beskriver vilka sidor du vill ha med, vilka funktioner som ska finnas med. Kanske har du till och med gjort en lite skiss på layouten. Ett hum om hur många undersidor den nya hemsidor kommer ha, bör du absolut veta.

Du är välkommen att lämna in en offertförfrågan till oss.

11. Sätt en deadline

Det är bra att få en deadline när hemsidan ska vara klar, och en liten överenskommelse om vad som sker om det drar ut på tiden. Visst någon dag eller vecka extra kan nog de flesta köpa, men vad händer om det tar flera månader innan din webbsida blir färdig?

time-481444_640

12. Betala inte i förskott

För mindre projekt ska du inte betala i förskott. Är det däremot ett större projekt som tar långt tid är det rimligt med delbetalningar allt eftersom projektet fortskrider. Men vänta med att betala hela summan tills din hemsidan är helt klar. Och för mindre projekt betalar inget i förskott utan allt när hemsidan är färdig.

13. Se till att du kan uppdatera din hemsida själv

Du måste kunna uppdatera din hemsida själv. Annars får du räkna med att betala någon för att göra det åt dig. Det kommer komma en tid då du måste ändra telefonnummer, öppettider eller ta bort eller lägga till information. Se till att du lärt dig hur man uppdaterar din hemsida.

Utbildning
Ta reda på om det ingår utbildning i priset. Beroende på din datorvana och kunskapsnivå så tar det olika lång tid att lära sig hur du uppdaterar hemsidan. Det beror också på vilket publiceringssystem som används. WordPress är förhållandevis enkelt att lära sig att göra enklare uppdatering som att redigera lite i texter.

14. Glöm inte statistiken, exempelvis Google Analytics och Google Webmaster tools

Har du ingen statistik har du ingen aning om hur många besökare din hemsida har.
Google Analytics och Google Webmaster tool är två bra program. Varför behöver du båda. Jo, i analytics kan du i princip inte genom vilka sökord som besökarna hittar till din sida. Det redovisas dock i Webmaster tool.

Då får du koll på hur du rankar på de orden och kan också fundera på om du vill lägga kraft på att ranka högre på de orden genom att arbetet mer aktivt med sökmotoroptimering. Med statistik har du också ett bra underlag för att se hur folk kommer till din hemsida vilket leder oss in på nästa punkt. Jag tycker du ska ha ett statistikprogram kopplat till din nya hemsida.

Ett statistikprogram är bra att han när man ska granska trafiken till sin webbplats

15. Hur ska folk hitta till din hemsida?

Ok du har en hemsida klar men inga besökare. Du måste fundera på hur du ska marknadsföra din hemsida. Har du en butik kan du lista adressen till din hemsida i butiken, på kvittot, på fakturan.
Andra sätt är att ha med adressen på dekaler som syns på din firmabil, att delta i social nätverk på nätet och lägga upp information på ex Facebook och din verksamhet på Google My Business. Ett annat sätt är att jobba med just sökmotoroptimering för att få fler att hitta dig via sökmotorerna tex Google, Bing, Yahoo mfl.

Sökmotoroptimering
Att jobba med sökmotoroptimering är ofta ganska dyrt eftersom det är tidskrävande. Man brukar skilja på onpage-optimering och offpage-optimering. Det första är de insatser man kan göra på själva hemsidan för att få den så bra optimerad som möjligt. Den sistnämnda, offpage, är det man gör utanförsidan, vanligen länkbygge eller olika strategier för att skaffa inlänkar till sidan. En seriös aktör jobbar med att skaffa naturliga inlänkar, något som kan vara svårt att olika svårt att få beroende på vad sidan handlar om. Länkbygge tar ofta lång tid och därmed blir det också kostsamt.

Slutord, när det gäller att köpa hemsida

Den här artikeln var tänkt att hjälpa dig som ska köpa hemsida, vi hoppas du fick lite tankar med dig inför valet att köpa hemsida. Du får gärna anlita oss till att bygga din nya hemsida, vi har billiga priser och är trevliga att jobba med.