Att din hemsida inte syns på Google kan ha flera olika förklaringar.

Tänkbara anledningar

1. Ta reda på om din hemsida är indexerad i Google genom att göra Googlesökningen: Site:www.dindoman.se

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=site%3Awww.dindoman.se

OBS! Ändra www.dindoman.se till din url.

Får du träff på din hemsida så är den indexerad. Hoppa till punkt 6.

Du kan också få meddelandet: ”Din sökning matchade inte något dokument.”, vilket innebär att den inte är indexerad. Då kan du lägga till den till Google Search Console.

2. Du kan ha en meta tag på din hemsida som säger att sökmotorer inte ska indexera webbplatsen eller följa länkarna som finns på webbplatsen.

< META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW” >

Ta bort den taggen så kommer din webbplats så småningom indexeras. För att titta om du har en sådan meta tagg,

# högerklicka (windows)
# välj visa sidkälla.
# klicka F3 och gör en sökning efter ”robots”

Det förekommer att det är så enkelt. En anledning kan vara att det i en del CMS (ex. wordpress) går att kryssa för att man inte vill att hemsidan ska indexeras av sökmotorer. Användbart när du bygger en ny hemsida och du inte vill att folk ska hitta den förrän vid lansering. Sedan vid lansering av sajten har man glömt att avmarkera det valet, vilket gör att hemsidan inte indexeras.

Söker du på domännamnet så kommer då följande text upp: En beskrivning av det här resultatet är inte tillgänglig på grund av webbplatsens robots.txt

3. Hemsidan är helt ny och har inga länkar pekade till sig.

Be till exempel en samarbetspartner länka in till din sida. Du kan också meddela Google att du vill att din hemsida indexeras av sökmotorn.

Även om sidan har lite länkar eller du har anmält den till Google så kan det ta några dagar eller nån vecka innan den börja indexeras. När sökmotorn väl har hittat en sida så kommer den att följa länkarna på sidan och hitta resterade sidor. SÅ allt eftersom så kommer du få fler av dina sidor indexerade. Vill du snabba på processen ser du till att du får någon länk som pekar in till din hemsida.

4. Kolla så att Google inte har gjort några manuella åtgärder mot din webbplats.

Det gör du under Manuella Åtgärder i Google Console.

5. Titta i robots.txt-filen så att du inte blockerar sökmotorer.

Filen ligger här dindoman.se/robot.txt. Om det står ”User-agent: * Disallow: /” i filen så betyder det att sökmotorerna inte ska indexera några sidor på sajten.

Din hemsida syns i Google men rankar dåligt

6. Om din hemsida är indexerad så känner Google till den.

Under din nyligen gjorda site-sökning så ser du även vilka sidor som är indexerade.

~ Din ranking på olika sökord beror på hundratals olika faktorer, allt för många för att täcka in här. Du kan också läsa mina tio tips för att synas bättre i Google.

~ Det bästa sättet att hålla koll på hur du rankar på olika sökord är att lägga till din webbplats i Google Search Console. När du har gjort det och verifierat att du äger webbplatsen så kommer du i takt med att du får besökare till din hemsida att se precis hur du rankar sökord, var sig folk klickar sig in till din hemsida eller inte.

För att se vilka position du har på sökord välj:
Söktrafik > Sökanalys

Bocka sedan för knapparna för visningar, position, CTR och klick. Gå du in på respektive sökord kan du även följa utvecklingen tillbaka i tiden.

För att se hur många sidor som är indexerade välj:

Google index > Indexeringsstatus.

~ Det kan vara så att du rankar väldigt dåligt för att din hemsida helt enkelt inte förtjänar en bättre placering. Om du rankar 50+ eller 100+ på Google så finns fortfarande sidan indexerad men ingen eller väldigt få kommer att hitta den.

~ Har du tidigare haft en väldigt bra ranking men tappar många placeringar kan du har hamnat i något av Googles alla filer, kanske relaterat till Pingvinen eller Pandan. Pingvinen fångar sajter som har köpta länkar eller länkar som kommer från dåliga områden på nätet. Skräplänkar som inte är naturliga helt enkelt. Pandan tar hand om sajter med dålig kvalitét, tunna sidor vars innehåll är av lågt värde för besökarna.

• • •

~ Du kan också läsa mer om vad du kan göra på Googles hemsida.

~ Vill du lära dig mer om hur du når en bättre ranking på Google kan du läsa mina artiklar om sökmotoroptimering på bloggen.