Metabeskrivning (på engelska; Meta Description) är en metatagg som hemsidesägare kan använda för att informera sökmotorer om vad sidan handlar om, kort och gott en beskrivning av den aktuella sidan.

Skriver du en bra metabeskrivning så kommer Google troligtvis att använda den som utdrag i sökresultatet. Google kan även använda annan text taget från innehållet på den aktuella sidan om sökmotorn anser att det ger en bättre beskrivning av sidan.

Det är alltså inte säkert att din metabeskrivning används men om du tillhandahåller en välskriven beskrivning så är det troligt att den också används.

Man kan säga att metabeskrivningen verkar som en rekommendation till Google att använda den texten från hemsidesägaren. Om metabeskrivning saknas använder Google främst utdrag från artikeln/texten på den aktuella sidan.

Den placeras inom <head> </head> taggen på sidan.

Varför är metabeskrivningar viktigt?

I Googles sökresultat presenteras tio sökresultat per sida när en besökare söker efter en specifik sökfras. Användaren kommer nu att klicka sig in på det sökresultat som hen finner mest relevant för sökningen. En bra skriven metabeskrivning kommer leda till att fler klickar in till din sida än till din konkurrent i sökresultatet.

Det är en viktig del i sökmotoroptimering av en hemsida. Inte för att Google värdesätter nyckelorden i beskrivningen men för att Google värdesätter användarbeteende som i sin tur kan påverka rankingen på sökmotorn. Vi återkommer längre ner till det här samt hur du skriver en effektiv metabeskrivning som leder till fler klick från sökmotorerna.

Hur lång ska beskrivningen vara?

Runt 155 tecken brukar rekommenderas. Sökmotor brukar i vanliga fall bryta beskrivningar som är längre än 160 tecken, de avbryter då meningen och ersätter den med tre punkter.

Det finns exempel där fler än 300 tecken har visats i beskrivningen med det är sällsynta undantag. Så håll dig till 150-160 tecken för bästa längd på beskrivningen.

En unik beskrivning för varje sida

Undvik att ha samma beskrivning på varje sida. Skriv istället en unik beskrivning för varje sida på din hemsida. Om du har en omfattande hemsida med många sidor kan du prioritera att skriva beskrivningar för dina viktigaste och populäraste sidor.

Nyckelord i metabeskrivningen inte en rankingfaktor, enligt Google

2009 gick Google ut och meddelade att man inte använder nyckelord i metabeskrivningen som en rankingfaktor. Många år innan hade nyckelord i metabeskrivning en större betydelse för rankingen och det kom att missbrukas eftersom hemsidesägare använde den för att fylla den med nyckelord, ibland orelevanta sådana, vilket hjälpte dem att ranka på de orden.

Leder högre klickfrekvens till högre ranking?

Det diskuteras emellertid huruvida högre klickfrekvens bidrar till bättre ranking.

Å ena sidan skrev SearchMetric år 2014, i ”ranking factors 2014” att det finns en relation mellan ranking och högre klickfrekvens, lägre bouncefrekvens och längre tid som användaren stannar på en hemsida.

Å andra sidan antyder det här experimentet ett år senare att klickfrekvensen inte påverkar rankingen i sökmotorerna.

Å andra sidan igen antyder det här spännande resonemanget på link-assistant.com att klickfrekvensen påverkar sökresultaten. De hänvisar till ett domstolsdokument från Federal Trade Commission där Googles tidigare ”Search Quality” chef, Udi Manber ska ha sagt att

”The ranking itself is affected by the click data. If we discover that, for a particular query, hypothetically, 80 percent or people click on Result No. 2 and only l0 percent click on Result No. I, after a while we figure probably Result 2 is the one people want. So we’ll switch it.”

Vilket senare skulle ha testat av Rand Fishkin på Moz, då han via sitt twitter konto uppmanade folk att söka efter ”best grilled steak” och därefter gå in på första resultatet för att sedan direkt klicka sig tillbaka och gå in på ett en annan sajt (sökresultat) som han pekade ut och stanna där en stund.

CIC3kwLUYAAf83p

Efter runt 70 minuter tid så hoppade söksidan som besökarna blev uppmanade att gå in på upp till plats nr 1 (resultatet från seriouseats.com)

Link-assistant.com skriver också att Google har flera patent som bygger på att ändra sökresultatet efter användarnas feedback. Där citeras bla följande utdrag:

”User reactions to particular search results or search result lists may be gauged, so that results on which users often click will receive a higher ranking”


Till sist ett bildspel från Google ingenjören, Paul Haahr, som visar att Google försöker tolka och utvärdera sökresultaten baserat på användarnas klick.

Bara en väldigt hög CTR i sig självt tror jag inte är någon rankingfaktor. Men om det leder till att användaren stannar kvar på sida, klickar sig vidare på sidan, uppehåller sig på sidan (Dwell Time, se nedan) helt enkelt därför att användaren hittar det hen söker då leder det sannolikt med tiden till bättre ranking. Google vill ge användaren bästa tänkbara svar på sida frågor, och kommer ta alla data de har till hands för att lyckas med det.

Uppehållstid på sidan (Dwell Time)

Förutom klickfrekvensen så spekuleras det i att Google använder uppehållstid på sidan för att avgöra rankingen på en sida, enligt patent som Google ansökt om. Uppehållstiden är den tid som användaren spenderar på en sajt efter att ha klickat sig in till den från sökresultaten, innan hen klickar sig tillbaka till sökresultaten igen. Längre tid på sajten är positivt.

Ett resonemang kring klickfrekvens och uppehållstid (click-through rate & dwell time) förs på Moz.

Att en användare klickar sig in till din sida och sedan snabbt som ögat lämnar den anses som negativt för din ranking enligt det här Google patentet.

Det verkar således som användarfeedback används av Google för att ranka webbsidor och en bra metabeskrivningen kan hjälpa dig att få fler användare till din sida. Väl på sidan måste ditt innehåll vara tillräckligt bra för att besökaren svar på dennes sökfråga.

Användardata torde vara ett bra sätt för Google att ha som underlag för att delvis bestämma sökresultatens relevans. Det vore ju därför konstigt om de inte skulle använda sig av det på ett eller annat vis. Total brukar det nämnas att Google använder fler än 200 rankingsignaler i sin algoritm när de rankar webbplatser. Här finns en kort introduktionsvideo från Google där de nämner några faktorer.

Google vill ju servera deras sökmotorbesökare så bra och relevanta resultat som möjligt:

”Nyckeln till att skapa en bra webbplats är att skapa bästa möjliga upplevelse för målgruppen med originellt innehåll av hög kvalitet. Om användarna tycker att webbplatsen är användbar och unik kommer de tillbaka eller länkar till ditt innehåll på sina egna webbplatser. Det kan hjälpa dig att locka fler besökare till webbplatsen med tiden.” skriver Google.

Mot bakgrund av det här behöver du inte bara en bra metabeskrivning som leder till en högre klickfrekvens, du behöver också ha ett innehåll som håller hög kvalitét och som besvarar besökarens fråga. Du måste hålla vad du lovar i din metabeskrivning, annars kan det slå tillbaka på din webbplats. Användare som inte är nöjda med sökresultatet lämnar snabbt din sida, Google noterar detta och med tiden verkar det påverka din sidas ranking.

Så här skriver du en effektiv metabeskrivning som leder till fler klick

Logga in på Google Search Console och se hur din CTR ser ut idag för vissa sökord (se nedan för urval av sökord)

(Har du inte redan kopplat din webbplats till Google Search Console behöver du göra det genom att lägga till en lite kodsnutt på din hemsida)

Utdrag från Google Search Console

Jag har tagit bort sökorden, ja det blir inte lika beskrivande men jag väljer att hålla dem hemliga. Hur som helst, för sökningar efter varumärke ligger i de här fallen mellan 80-90% och många generiska sökningar där jag rankar etta ligger på över 50% av klickfrekvensen för den här webbplatsen. Det är resultatet av en optimerad metabeskrivning på de sökningarna. Nu visar skärmdumpen de 20 sökorden med flest klick senaste 28 dagarna.

Nu ska det sägas att det inte jättestor konkurrens på de här dolda sökorden ovan men konkurrens finns naturligtvis. Klickfrekvensen påverkas ju också av faktorer som konkurrens på ordet, konkurrenter sidors kvalité antal adwords annonser som är ovanför det organiska sökresultatet med flera faktorer. Det är svårt att ange en generell procentsats som är bra CTR för en förstaplacering eftersom det som sagt beror på många olika faktorer.

Börja med att välja ett sökord att jobba med…

…välj de sökord som har störst förbättringsmöjligheter

Börja jobba med ett par sökord på din sida. Optimalt är sökord med stor volym, där du rankar högt men har en låg klickfrekvens. De ger dig störst förbättringspotential.

Du kan också notera om du glömt att skriva en metabeskrivning på några av dina sidor. Kanske har du sidor i Search Console som har väldigt låg klickfrekvens men många visningar eller hög placering i serpen. Där finns det stora förbättringsmöjligheter. Börja med de sidor som ger dig mest förbättringsmöjligheter.

Här följer 7 punkter som du kan ta i beaktande när du testar dig fram för att skriva en så bra beskrivning som möjligt för din sida. Förbise inte dina beskrivningar utan ägna lite tid åt dem och du kommer se att fler hittar in till din sida via sökmotorerna.

1. Antal ord

Håll dig omkring 155 tecken.

2. Skriv informativt och beskrivande

Tänk på att du bara har runt 155 tecken att fylla. Då måste varje ord verkligen förtjäna att vara med i beskrivningen. Gå rakt på sak och tänk igenom din beskrivning noga. Den ska locka användaren till att klicka in på just din sida.

3. Inkludera nyckelord

Nyckelorder blir fetmarkerat i sökresultatet och leder till att du lättare fångar användarens uppmärksamhet. Se till att nyckelordet finns med i metabeskrivningen.

4. Värde för besökaren

Vad ger ditt innehåll för värde till besökaren? Har du något erbjudande, rabatter eller annat kan du trycka på det.

5. Använd positiva ord

Använd positiva ord där det är passande. Exempel på det är ord som: gratis, ultimata, bästa, spara, nyttigt, lär dig, upplev, officiell, senaste för att nämna några beroende på vad din sida handlar om. Det kan sedan följas av en beskrivning av vad användaren kan förvänta sig av informationen på sidan.

6. Uppmana till handling

Klassiskt tips som används i marknadsföring. För att öka chansen att besökaren ska klicka in till din sida så kan du uppmana till handling i din text. Ibland hjälper det säkert, men det finns nog gott om tillfällen då andra faktorer är viktigare.

7. Relevant

Din metabeskrivning ska vara relevant och vara en beskrivning av innehållet på sidan.

Så här mäter du ditt resultat av din optimering av beskrivningstaggen

Kolla först hur klickfrekvensen är via Google Search Console för sökordet. Notera procenttalet och din placering och datumet. Du kan bara gå tillbaka ett par månader i statistiken så därför kan det vara bra att notera det eller spara ner statistiken lokalt på din dator.

Ändra din beskrivning och säkerställ att det slagit igenom genom att göra en sökning på Google.

Beroende på sökvolym så låter du den ligga några dagar eller en vecka. Har du låg sökvolym får du låta beskrivningen ligga längre för att få ett tillförlitligt resultat. Notera resultatet för den nya perioden och jämför med ditt tidigare resultat. Beroende på utfallet går du vidare till nästa sökord eller förfinar sökordet ytterligare.

Vidare läsning

Googles vägledning kring metabeskrivningar.

I beskrivningen för sökresultatet kan Google också visa upp något de kallar för strukturerad data. Det kan vara betyg, datum, recept, recension med mera. Mer om strukturerad data en annan gång.