Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering definieras i ett kortare utdrag hämtat från Nationalencyklopedin enligt följande:

Term: sökmotoroptimering, engelska search engine optimization, SEO

metoder att få fler besökare till en webbplats genom att utforma webbplatsen så att den kommer högt upp i sökresultaten från sökmotorer, t.ex. Google …

Det handlar alltså om vad du som hemsidesägare kan göra på din webbplats för att listas högre på sökmotorerna när besökare söker efter en viss sökterm som din hemsida handlar om.

Off-Page eller att attrahera länkar till din hemsida

Nu är det inte bara vad man kan göra på hemsida som spelar roll. Minst lika stor roll spelar nämligen vad som händer utanför din hemsida. Det handlar om Googles röstningssystem för hemsidor som bygger på hur många och vilka sorts länkar en hemsida har pekade till sig. Man brukar kalla den här typen av seo för off-page till skillnad från on-page där man påverkar innehållet på webbsidan.

Lite historik

När Google började skapa sin sökmotor så var ett starkt kriterier för vilka sidor skulle ranka bra nämligen hur många länkar en viss sida hade som länkade in till den. Länkarna sågs av Google som en röst. Om sidan A länkade till sidan B anser Google att sidan A ger en röst på sida B. Ju fler röster en hemsida har ju bättre förutsättningar har den för att hamn högt upp i sökresultaten. Både domänen och sidans värde spelar när värdet bestäms. En röst från en sida som anses ha högre auktoritet och trovärdighet kommer ger mer värde än en röst från en sida som saknar detsamma. Man kan säga att får du länkar från relevanta webbplatser som själva har många relevanta inlänkar så för de över delar av sin auktoritet till din sida. De hjälper således din sida att bli viktigare i sökmotorns ögon.

Än idag är alltså länkar av väldigt stort värde när Googles algoritm väljer hur den ska ranka webbsidor. Det här är ett kortfattat exempel på hur Google väger in länkar i sin algoritm.

Länkar har olika värde

Som du har förstått så har olika länkar olika värde beroende på vilken sida de kommer ifrån. Idag finns det även länkar som är värdelösa liksom länkar som skadar din hemsida. Fel sorts länkar kan alltså få din webbsida att falla i sökresultaten istället för att stiga. Google poängterar att endast naturliga länkar är värdefulla för sajten. Alltså att någon har länkat till din sajt eftersom han anser att ditt innehåll är värt att uppmärksammas, utan inblandning från dig. Den länken blir som en röst på din sida.

Datan som Google hämtar in från hur din länkstruktur ser ut till din sajt och dina undersidor används idag i en komplex algoritm för att få fram hur webbplatser ska ranka beroende av dess länkstruktur. En webbplats länkstruktur sägs vara en av ett par hundra saker som påverkar hur en webbplats rankar eller inte rankar på sökmotorn. Men av många experter bedöms den vara den enskilt viktigaste faktorn.

Page Rank – fortfarande av betydelse

Röstningssystemet som Google bygger en del av sin algoritm på var tidigare relativt stark sammankopplad till en sidas PageRank. PageRank mätte mellan skalan 1-10 och byggde på en matematisk formel där länkar mellan hemsidor låg till grund för PageRanken.

Idag har Google slutat att uppdatera PageRank (den webmasterfolkliga toolbaren – PRTB) även om den fortfarande spelar in, men istället spelar andra faktorer in som ofta beskrivs trust flow, authority rank, relevans med mera. Det har skett en förflyttning från en sidas Page Rank till de nämnda faktorerna för att värdera hur värdefulla länkar är. Kvalité och relevansen på länkarna har ökat i betydelse genom åren.

Idag är PageRank en av 200+ faktorer som Google tar i beräkning när en hemsida ska rankas på sökmotorn. Faktum är att page rank tappade i betydelse redan för 5-6 år sedan. Men innan 2011 eller kanske 2012 så hade det en väldigt stor betydelse för din hemsidas förmåga att ranka. Då var länkar från sidor med hög page rank högvilt. PageRank var så betydelsefullt att på den tiden en av få svenska sidor (andreasviklund.com) med PR9 såldes på auktion på Kvarndammen. Domänen såldes för 90 000 euro enligt Computer Sweden.

Hemsida från 4890 kr

Det är vi som bloggar här och vi gör även billiga hemsidor till företag, för ett fast pris. Läs mer om våra billiga hemsidor och se mina priser.

Kontakt oss

Skicka en förutsättningslös förfrågan till oss.

Namn

Din epost-adress

Rubrik

Ditt meddelande

Blogglänk

it-bloggar.se

Lär dig mer om sökmotoroptimering

Om off-page optimering handlar om allt som sker utanför sajten så handlar on-page optimering om allt som du kan göra på din hemsida för att få optimala förutsättningar för att din hemsida ska ranka på Google. Här kan du läsa om 10 tips för att synas bättre på Google. Där det första tipset må vara tråkigt men kanske det viktigaste: skapa bra innehåll.

Du behöver också ha koll på hur du optimerar dina metataggar och därmed hur du skriver optimerade sidtitlar och metabeskrivningar. När du har koll på det så läs min guide om hur du blir bättre på att skriva och optimera rubriker på din webbplats.

Missa inte heller den här content marketing guiden för nybörjare inom SEO.

Verktyg: Kolla ranking på sökord

Varför syns inte min hemsida på Google?

Att din hemsida inte syns på Google kan ha flera olika förklaringar. Tänkbara anledningar 1. Ta reda på om din hemsida är indexerad i Google genom att göra Googlesökningen: Site:www.dindoman.se...

Lär dig skriva rubriker för bättre SEO (H1, H2, H3)

Vill du ranka bra på Google så lär dig att använda rubrikerna H1, H2, H3, H4, H5 och H6 på rätt sätt. Rubrikerna används för att skapa en överblick för läsaren över ditt innehåll på sidan. Rubriker utgör också en rankingfaktor för Google när de rankar webbsidor i...

Content marketing guide för småföretagaren

När du skapar nya sidor på din webbplats är det viktigt att de är sökmotoroptimerade för att ha en bättre chans att synas på Google. Vissa sidor eller inlägg kanske du också vill rikta mot speciella nyckelord eller sökfraser, för att få fler besökare att hitta till...

SEO TIPS: Lär dig skriva sidtitlar

Titeltaggen, eller titel-elementet, är en html-tagg som används som en sidrubrik för att beskriva vad den aktuella sidan handlar om. Det är den viktigaste on-page seo-faktorn för din sidas ranking. Titeltaggen är en metatagg som placeras inom head-taggen i början av...

Lär dig skriva effektiva metabeskrivningar – få fler besökare

Metabeskrivning (på engelska; Meta Description) är en metatagg som hemsidesägare kan använda för att informera sökmotorer om vad sidan handlar om, kort och gott en beskrivning av den aktuella sidan. Skriver du en bra metabeskrivning så kommer Google troligtvis att...

WordPress tips för bättre seo: Guide för urler

Har du en blogg byggd på wordpress så ska du se till att ha rätt inställningar för dina url-ändelser. Därför att det hjälper användaren att snabbt och enkelt förstå vad din sida handlar om. Det hjälper även dig att få lite seo-fördelar. Din sida optimeras lite bättre...

Ännu viktigare med mobilanpassad hemsida, enligt Google

Sedan den 21 april kommer mobilanpassade hemsidor få ännu större fördel vid sökningar på Google som görs via en mobil. När vi Googlar via mobilen så ska sökresultaten i högre grad än vad det gör idag prioritera att visa högkvalitativa och relevanta resultat från...

10 tips för att synas bättre på Google!

Hur syns din hemsida bättre på Google och andra sökmotorer? Faktum är att det är ju gratis att synas på Google i det som är det organiska sökresultatet. Google vill leverera så bra svar som möjligt på din sökfråga och deras algoritm rankar därför den...

Negativ SEO

Genom att Google lägger stor vikt vid länkar för sin algoritm så har det också kommit att missbrukas. Då länkar även kan få webbplatser att tappa i sökresultaten så förekommer det att ohederliga webmasters skickar massvis av dåliga länkar från vad som brukar kallas för Bad Neighborhood, till en konkurrents hemsida.

Varför finns det folk som gör detta? Ponera att person B vill ta förstaplatsen på ett utvalt sökord som är värt mycket pengar. Problemet är att förstaplatsen innehas av person A. Person B bestämmer sig då för att försöka göra sig av med Person A genom att peka in hundratals eller tusentals länkar från sidor som Google ser som tvivelaktiga. De länkas också med onaturlig länktexter för att få maximal effekt. Lyckas person B med sitt ohederliga fulspel så kommer person A’s webbsida ramla bort fån sökordet och i värsta fall så försvinner hela sajten långt ner i sökresultaten, där ingen besökare någonsin hittar den. Person B är då ett steg närmare toppen och kommer få fler klick in till sin sida.

För webmasters som har blivit utsatta för negativ SEO finns det en möjlighet att säga till Google att de inte ska ta dessa spammiga, lågkvalitativa länkarna i beräkning. Det görs genom något som kallas för Disavow backlinks i Google webmaster tools.

Jag kommer fylla på den här sidan med information och tips om hur du får din webbplats att ranka på sökmotorerna.